Semnificaţia spirituală a icoanei
Sfânta Treime a lui Andrei Rubliov
Un monah al Bisericii de Rãsãrit(Lev
Gillet)
Pentru
listare economica apasati aici
Icoana Treimii lui Andrei Rubliov
[i]
este adesea considerată ca punctul culminant
al iconografiei ruse, şi chiar acei care sunt puţin pregătiţi
să perceapă încântătoarea frumuseţe a desenului
şi a coloritului ei şi să pătrundă profunzimea
simbolismului ei nu pot să nu fie impresionaţi de prospeţimea,
tandreţea, emoţia conţinută de această capodoperă.
Aceasta a dat loc unei literaturi abundente, în care accentul este pus
pe istorie şi tehnică mai degrabă decât pe interpretarea
spirituală. Pe acest ultim punct de vedere am vrea să ne plasăm
acum. Am vrea să răspundem în termeni foarte simpli la întrebarea
ce ne spune icoana Sfintei Treimi a lui Rubliov?
Pentru a fixa ideile, să ne amintim dispozitivul icoanei. Trei
îngeri, recunoscuţi după aripile lor, sunt aşezaţi
în jurul unei mese. Pe această masă este aşezat un platou.
În spate, un peisaj, mai degrabă schiţat decât precizat vedem
acolo un arbore şi o clădire. Este vorba de reprezentarea
episodului descris în capitolul 18 din Geneza. Domnul, se spune acolo,
i-a apărut lui Avraam în câmpia lui Mamre,
sub forma a trei bărbaţi (Biblia nu pronunţă cuvântul
„îngeri”). Avraam i-a invitat să se odihnească
şi le-a oferit o masă. Tradiţia patristică a văzut
în aceşti trei vizitatori un simbol a celor trei persoane divine.
Pe urma ei, tradiţia iconografică bizantină a ales să
reprezinte Treimea sub aspectul a trei bărbaţi, deveniţi
îngeri, aşezaţi la masa lui Avraam. Icoana lui Rubliov se inserează
deci într-o lungă tradiţie consacrată. Dar poate că
ne vorbeşte mai mult decât altele din acest lanţ.
Să remarcăm încă de la început ritmul mişcării
circulare care pare să antreneze toate elementele icoanei. Poziţia
jilţurilor , întrevăzute lateral, cea a treptelor, poziţia
însăşi a picioarelor celor doi îngeri din prim plan, înclinarea
capetelor lor: toate acestea evocă, sugerează o mişcare
„dirijată” (în sens contrar acelor ceasornicului) această
mişcare se manifestă şi în planul din spate. Arborele
înclinat spre stânga (spectatorului), ca sub suflul unui vânt puternic.
Spre stânga, la fel, se înclină panourile tăiate ale acoperişului
clădiri. Acest ritm exprimă circulaţia şi comunicarea
aceleiaşi vieţi divine între cele trei persoane. Dar acestea
nu se retrag într-un sistem închis. Ritmul lor este un ritm de adoptare,
de efuziune, de dăruire, de generozitate şi de graţie.
Condescendenţa lor admite, invită, în cercul divin, fiinţa
creată, dar ea va rămâne acolo distinctă, pe locul ei
propriu. Aplecând arborele, mişcarea circulară a vieţii
divine atinge natura. Înclinând acoperişul edificiului (pe care
judecându-l după stilul lui general şi mai ales după
cel al ferestrelor şi uşilor, este o biserică), ea atinge
umanitatea care se roagă, umanitatea la cea mai înaltă putere
a sa. Lumea „adoptată” constituie într-un fel periferia. Cele trei
persoane ocupă centrul. Aceasta este indicată printr-o subtilă
degradare a culorilor. Tonurile închise – albastru, bordo, oranj, verde
– ale vesmintelor îngerilor sunt înconjurate de galben-ul viu, mai uşor,
al aripilor şi al jilţurilor, şi de fundalul pal, transparent
aurit. Realitatea maximală este a celor trei persoane. „Eu sunt
cel ce sunt” (Ex 3,14).
Să privim acum trăsăturile acestor trei persoane. Ele
nu au vârstă şi totuşi produc o impresie de tinereţe.
Nu au sex şi totuşi ele îmbinã robusteţea
precisă cu graţiea. Fizionomiile şi gesturile nu au fost
„construite” în vederea farmecului, şi totuşi farmecul care
se degajă este imens. Alte simboluri trinitare - de exemplu Cel
Bătrân de zile, mielul, porumbelul, trei bărbaţi aşezaţi
pe acelaşi tron – au fost reprezentate. Dar, după părerea
noastră, nici o reprezentare nu este atât de aptă ca icoana
lui Rubliov, să-l introducă pe credincios în realitatea
vie a celor trei persoane. Pentru ce? Pentru că Rubliov a ştiut să exprime într-o manieră unică
veşnica tinereţe şi eterna frumuseţe a celor trei.
În teorie se ştie bine aceasta. Dar când în locul unui bătrân
cu barbă şi păr de zăpadă şi al unui porumbel
de nepătruns, regăsim, datorită unei opere de artă,
frumuseţea şi tinereţea Fiului în Tatăl şi
în Paraclet, o primim ca pe o revelaţie practică, nu
de concepte, ci de atitudini. De acum înainte o „vedem” diferit ne-o
apropiem diferit, îi „simţim” pe cei trei diferit, pentru că
ne-a fost sugerat acum că ei sunt alţii, nu sunt de loc ceea
ce credeam, ci ceea ce ne imaginam (de altfel mai mult sau mai puţin
în pofida noastră). Şi, în viziunea noastră nouă,
cea a tinereţii şi frumuseţii veşnice, cea a farmecului
indescriptibil al celor trei, există mai multă căldură,
mai multă atracţie, mai multă bucurie, mai multă
realitate personală decât într-o „pictură abstractă”
pe care am dedus-o din schemele teologice. „Ochii tăi îl vor vedea
pe Împărat în frumuseţea lui” (Is
33,17)
Fiecare din cei trei îngeri poartă în mână un toiag lung şi
foarte subţire. Adică fiecare persoană divină este
un călător, un pelerin. Numai Verbul s-a făcut trup,
dar dacă s-a făcut trup a fost prin puterea şi voinţa
Tatălui şi a Duhului. În nici un moment celelalte două
persoane nu au fost străine de lucrarea de salvare a Fiului, în
nici un moment ele nu au încetat să vină până la noi
şi să acţioneze de o manieră invizibilă. Icoana
pune în lumină participarea întregii SfinteTreimi la întrupare. Cele trei bastoane constituie o
declaraţie şi o promisiune. Ele declară că cei trei
au venit deja printre oameni. Ele promit că cei trei vor veni încă.
Dumnezeul nostru în trei persoane vine, vine pentru totdeauna.
Scopul acestei veniri este locuirea celor trei persoane printre oameni.
De aceea cei trei îngeri au acceptat ospitalitatea lui Avraam.
Ei s-au aşezat la masa lui, aproape de cortul lui (Gen 18, 1-2),
sub un arbore (Gen 18,3). Arborele şi biserica reprezentate în
icoană semnifică încă arborele şi cortul din povestirea
biblică. Icoană evocă viaţa divină a celor
trei, dar ea o pune în legătură cu o masă omenească,
cu nevoile omeneşti. Cele trei persoane vor să fie pentru
noi mai mult decât vizitatori sau oaspeţi în trecere. Există
o locuire a Treimii în sufletul slujitorilor lui Dumnezeu. Ospăţul
împărăţiei mesianice se împlineşte acolo în mod
invizibil. „dacă cineva îmi deschide uşa voi intra la el şi
voi cina cu el şi el cu mine” (Ap 3,20). „Noi vom veni la el şi
vom locui împreună cu el” (Io 14,23)
Dar ce există pe această masă în jurul căreia sunt
aşezaţi cei trei îngeri? O farfurie este aşezată
acolo. Discernem greu ce conţine aceasta. Totuşi, studiul
icoanei făcut cu mijloace specializate decelează capul unui
viţel. Avraam a pregătit pentru
oaspeţii săi trei măsuri de floare de făină,
un viţel tânăr cu carnea fragedă, unt şi lapte (Gn
18,6-8). Să fie deci această ofrandă a patriarhului ceea
ce vrea să indice farfuria? În povestirea Genezei, îngeri au venit
la Avraam pentru a-i anunţa promisiunea
divină al cărei obiect este Isaac. Avraam însuşi stă
în picioare, în jurul îngerilor în timpul mesei lor, şi Sara foarte aproape, sub cort. Dar icoana ignoră prezenţa
lui Avraam.
Felul de mâncare oferit îngerilor şi pus pe masă capătă
o semnificaţie care depăşeşte infinit gestul ospitalier
al patriarhului. Nu este vorba aici de Avraam
şi Isaac. Trebuie să căutăm în viţelul sacrificat
un alt sens, mai înalt. Dumnezeu îi va prescrie mai târziu lui Avraam să ofere un viţel tânăr ca jertfă
pentru păcat (Lv 9,2,11). Mai târziu
si Mântuitorul însuşi va povesti, într-o parabolă, cum tatăl
fiului risipitor a cerut să se taie un viţel pentru festinul
prin care celebra întoarcerea fiului său (Lc
15,23). Astfel, viţelul din icoană este un simbol al sacrificiului
şi al mântuirii. Şi, prin aceasta, icoana ne face să
ne apropiem de misterul Răscumpărării. Căci aceşti
trei termeni, Treimea, Întruparea, Răscumpărarea, nu sunt
de loc separabili. Printr-un anume mister noi am început să contemplăm
opera divină, această contemplare(sprijinită nu pe raţiune,
ci pe Revelaţie) va chema pe celelalte mistere în virtutea unei
necesităţi interne. Pelerinajul celor trei îngeri purtători
de toiege de călătorie n-ar fi complet dacă nu ar ajunge
la Calvar. Icoana evocă deci sfatul celor trei persoane divine
în vederea mântuirii neamului omenesc. În locul unei farfurii aşezate
pe o masă, o cruce ar fi putut pictorul să ridice în mijlocul
celor trei îngeri. O spiritualitate a Întrupării sau a Treimii
este mincinoasă dacă nu menţine Sângele Răscumpărătorului
în centrul operei de mântuire. Şi iată de ce este drept şi
sugestiv ca toiegele îngerilor să fie atât de subţiri, aproape
ca un fir, şi colorate în roşu. Căci acelaşi fir
stacojiu care a fost o garanţie de salvare pentru Rahav,
prostituata (Io 2,17; 6,23), uneşte slăbiciunea noastră
cu Sângele preţios vărsat pentru noi.
Acum, că ştim asupra cărui obiect precis icoana concentrează
atenţia celor trei îngeri, să observăm nuanţele
pe care le exprimă atitudinile lor respective. Ele se aseamănă
uimitor. Trăsăturile lor sunt aproape identice. Şi totuşi
privirea lor şi gestul lor exprimă maniera proprie în care
fiecare dintre ei este implicat în misterul Răscumpărării
[ii]
.
Îngerul care stă faţă în faţă cu spectatorul
şi care, raportat la acesta, stă dincolo de masă îl reprezintă
pe Tatăl. Mâna lui desemnează farfuria; ea sugerează
sacrificiul, ea invită la acesta. Dar acest gest al mâinii este
mai degrabă schiţat decât afirmat, nu este un gest deschis,
ci un gest reţinut şi ca retractil. Şi privirea, încărcată
de tristeţe, se întoarce.
Îngerul aşezat în faţă şi la dreapta mesei, totdeauna
în raport cu spectatorul, îl reprezintă pe Fiul. Privirea Fiului
este, de asemenea, tristă. Dar ea nu se întoarce. În timp ce capul
se înclină blând, în semn de acceptare, ochii, în acelaşi
timp fascinaţi şi trişti de moarte – „Sufletul Meu este
trist până la moarte” (Mt 26,36) – se fixează asupra farfuriei. Mâna se întinde
spre aceasta; dar acolo încă gestul este stăpânit, reţinut;
nu este ezitant, este într-un anume fel gânditor, tatonant. Toată
atitudinea exprimă un fiat ascultător, resemnat,
dureros.
Îngerul aşezat la stânga, în faţa mesei, reprezintă Paracletul. Este cazul să spunem Paracletul
mai degrabă decât Duhul, căci aici cea de-a treia persoană
îşi exercită la modul suprem slujba ei de consolator. Mâinile
nu se întind direct spre farfurie, chiar dacă două degete
ale mâini drepte par a puncta spre aceasta; cele două mâini ţin
cu o anume solemnitate delicatul toiag roşu în faţa Fiului.
Ca şi cum acest toiag i-ar fi prezentat pentru a-i vorbi despre
pelerinajul terestru şi despre sângele vărsat. Ochii fixează
faţa Fiului. Au o expresie rănită. Atenţia celei
de-a treia persoană este profundă, în totalitate concentrată
asupra ceea ce Fiul va face. Toată fiinţa îngerului a treilea
emană, în tãcere, simpatia şi mila. Oricine are dificultăţi
în a-şi reprezenta pe Duhul ca persoană ar trebui să
contemple îndelung acest al treilea înger al icoanei. Contemplarea globală
a acesteia ar fi de altfel deosebit de eficace pentru a ajuta să
înţelegem cum Treimea este în acelaşi timp una şi distinctă.
Prin raport cu farfuria aşezată pe masă, cei trei îngeri
au un gest şi o privire diferită. Dar o armonie perfectă
– acelaşi fiat
– însufleţeşte decizia lor interioară. Nimic nu este
aici „comandat” din afară, impus de una din cele trei persoane.
Există numai consimţire unanimă a celor trei la o exigenţă
a generozităţii lor, comună supunere unei legi aplicate
până la consecinţele ultime: „Nu este mai mare dragoste decât
să-ţi dai viaţa” (Io 15,13). Icoana – bineînţeles
– exprimă de o manieră antropomorfică
realităţi (milă, durere etc)
care nu îi pot fi atribuite lui Dumnezeu aşa cum îi sunt atribuite
omului; avem aici, pictate pe o imagine, simboluri foarte inadecvate,
dar pe care limbajul divin însuşi le-a consacrat.
O ultimă remarcă. Nimic n-ar distinge una de cealaltă,
fizionomiile celor trei îngeri, dacă n-ar fi relaţia pe care
fiecare fizionomie o exprimă în privinţa „alteia”. Avem aici
trei generozităţi care nu sunt nici opuse, nici juxtapuse,
ci „puse” una prin raport cu cealaltă – puse nu în
faţa celeilalte, ci în
cealaltă, în aşa fel că tocmai în această relaţie
de iubire, în care fiecare persoană divină „se găseşte”
ca şi distinctă, se afirmă şi se bucură de
fericirea ei. Fiecare persoană divină tinde spre cealaltă
ca spre termenul în care îşi obţine plenitudinea. Icoana lui
Rubliov, pentru că ne face să întrevedem
misterul Treimii, ne revelează misterul iubirii supreme pe care
iubirea noastră creată n-ar şti să o întâlnească,
dar de la care poate primi inspiraţia şi orientarea ei.
Andrei Rubliov nu înţelegea să sugereze
gânduri, ci o rugăciune. Întâlnirea noastră cu cea mai renumitã
dintre operele lui nu va fi ceea ce a vrut el ca aceasta să fie
decât dacă, luând cu această ocazie, un contact mai profund
cu cele trei persoane, repetăm, proşternuţi,
cuvintele lui Avraam adresate vizitatorilor
divini, în câmpia lui Mamre: „Domnul meu,
dacă am găsit bunăvoinţă în ochii tăi,
nu trece mai departe, te rog, de slujitorul tău” (Gn
18,3). Şi, dacă noi îi primim pe cei trei din toată inima
noastră, vom putea, ca Avraam, să
primim din gura lor asigurarea că această experienţă
binecuvântată, departe de a fi un episod
izolat, ne va fi acordată din nou: „Negresit Mã voi întoarece
la tine” (Gn 18,19).
Un monah al Bisericii de Rãsãrit
Extras din revista Irenikon,nr.26,1953,
reprodus în revista Contact,nr.116,1981.
Originalul articolului în limba franceză se găseşte
pe site-ul: www.pagesorthodoxes.net
Traducerea în româneste Viorica Juncan